Week 6, 7 en 8. - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Muires - WaarBenJij.nu Week 6, 7 en 8. - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Fleur Muires - WaarBenJij.nu

Week 6, 7 en 8.

Blijf op de hoogte en volg Fleur

06 Mei 2016 | Ghana, Bolgatanga

We hebben twee hele drukke weken gehad. Werken op de kinderafdeling was best pittig. De ene dag vind het personeel dat je het goed doet en de volgende dag kan je niets meer en moet je vechten om maar iets te kunnen doen. Mijn laatste twee diensten waren gelukkig erg leuk. Ik mocht veel doen en ze vertrouwde mij alles toe. De teamleider riep zelfs: "No let Fleur do it, she wants to work. Yes she can do it!". Erg bevredigend om te horen:)
Op mijn laatste dienst zijn twee patiëntjes gestorven, een was een meisje van 4 die niet meer kon lopen en vreselijke decubitusplekken had, zo iets heb ik alleen gezien bij oudere mensen. Vreselijk om te zien. Ik heb haar niet kunnen volgen bij het overlijden, helaas.

We zijn een keer naar een meer gegaan waar we een bootje hebben 'geleend' van een visserman. Hilarisch was het, want het bootje was zo lek als ik weet niet wat. Haha! We hebben het erg naar ons zin gehad.

Vorige week zijn de moeder en het zusje van Evi aangekomen in Ghana. We hebben ze ontvangen in Tamale en hebben Bolgatanga laten zien. Het weekeind zijn we naar Wa gereden met een taxi, van hier een trotro naar Wechiau en een Motor King (in een laadbak) naar de Hippo Sanctuary. In de ochtend hebben we een safari gedaan. We zijn met een bootje een rivier opgevaren en hebben wel 6 nijlpaarden gespot!! Super gaaf! Door het hoge water hebben we ze helaas niet helemaal kunnen zien, maar de ruggen en koppen alleen al zijn echt gigantisch. Die dag zijn we naar Mole National Park gereden waar we onderweg al aapjes over zagen steken. Hier sliepen we een grote slaapzaal met vier bedden. Het zwembad keek uit over de waterdrinkplaats van de wilde dieren: prachtig.
We hebben hier eindelijk echt lekker eten kunnen eten: CHEESEBURGERS. Oh wat hebben Evi en ik genoten haha.
Toen we met de jeep op safari gingen, zagen we na 100 meter al een kudden olifanten oversteken! Zo gaaf!! Ook hebben we apen, antilopen, gazellen en waterbokken gezien. Het was fantastisch te zien.
De wandelsafari in de ochtend was helemaal mooi. We zijn toen te voet naar de waterplaats gelopen waar we op 10 meter afstand olifanten konden bewonderen. Wauw, wauw en nog eens wauw.
Adembenemend om te zien! Hier hebben we weer krokodillen en zwijnen (Pumba!) gezien.

Na een paar heerlijke dagen moesten we (helaas) weer terugkeren. We hebben nog een tussenstop in Tamale genomen waar de meest fantastische pizza hebben gegeten. Het was echt kreunen en genieten geblazen. Dat was echt een heerlijke avond en een goede afsluiter van onze trip! Stiekem zagen we er een beetje tegenop om naar huis te gaan.. We kijken zo uit naar het reizen aan het einde van ons avontuur in Ghana!!

Terug in Bolgatanga heb ik nog wat problemen ervaren in mijn gastgezin. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ik heb stage gelopen op de General OPD en Emergency Room. Ik heb nog niets kunnen doen, afgezien van bloeddrukken meten van zieke mensen die graag een dokter willen zien. Toen ik een rondleiding kreeg op de Emergency Room schrok ik echt van hoe het eruit zag. Het is een kleine, viezige ruimte met drie bedden. Er stond een uitzuigapparaat en een kastje met naalden etc. Verder niets. De patiënten worden hier gestabiliseerd en binnen twee uur naar andere afdelingen gestuurd. Er lag een man op een bed, die verdacht stil lag. "Oh" zei de meneer die mijn rondleidde, "yes he is dead, he died this morning". Hij vervolgde zijn verhaal en zei dat hij even iets moest doen. Stond ik dan, alleen, in een kleine ruimte met enkel een lijk.
Ik heb wel fijnere momenten gehad, haha!

Het onderzoek hebben we weer kunnen starten. Vandaag hebben we de laatste interviews afgenomen in een afgelegen dorpje. Dit weekeind moeten we dus keihard aan de slag met de analyse en het verder schrijven van ons artikel!

Omdat Evi en ik de hitte (zelfs de Ghanezen klagen erover) niet meer aankunnen en de fietstocht naar het ziekenhuis te zwaar vinden, zijn we op zoek gegaan naar een scooter. Als het goed is kunnen we vanaf maandag deze gaan gebruiken!!!

  • 06 Mei 2016 - 21:32

    Pauline:

    Yes, leesvoer!! Jeetje zeg, never a doll moment bij je! Je kan wel een boek schrijven over al je ervaringen en avonturen! Vet hoor, nijlpaarden en olifanten zien in de jungle! Een scooter?! Hebben ze benzine daar of halen ze electriciteit uit aarde ofzo?? (ben nog steeds kunstmatig blond , vergeef me mijn domheid haha). Hopelijk heb je snel weer stroom daar en neemt je mentor een oplader voor je laptop mee. Balen hoor dat het zo hot is daar. Hier is het ook ineens prachtig weer! Je hebt vast een beetje warmte vanuit Ghana naar Nederland toe gewapperd ?? haha! Morgen is je broertje jarig, raar hoor , een verjaardag vieren zonder jou! Bah! Zondag vieren we opa zijn verjaardag, 85 is hij bijna.
    Een scooter?? Wel een roze he? haha! Dan zijn jullie de pink lady's op de scooter , zal wel n tof gezicht zijn, 2 blondy's op de scooter! Kun je wel kijk geld voor vragen haha! Ik hoop/smeek dat de tijd snel voor je gaat , het is nu mei, volgende maand ben je weer terug! Volgens papa zijn het er nog 45, na deze dus nog 44 haha. Liefie, weet dat mijn hart bij je is. Take care en schreeuw ff "let it gooooooooooo", dan ga ik dat hier ook doen en zijn we een geweldig duo saampies, goed? Ben Mega Mindy trots op je en hou van je. Dikke kus, mama.

  • 06 Mei 2016 - 21:35

    Me Again...:

    Ooooo Fleur, zit nu pas alle foto's te bekijken.....WOW!! OMG!!! SUPER! VET! COOL! GAAF! AWSOME! AMAZING! Please, blijf foto's maken, ze zijn geweldig, vooral degene waar jij op staat met een big smile !

  • 09 Mei 2016 - 21:33

    Ingrid:

    Lieve Fleur, wij kijken altijd met spanning uit naar je volgende reisverslag. En wat heb je
    weer leuke verhalen van de safari en jullie uitstapjes, minder leuke van het ziekenhuis.
    Maar je werk wordt gewaardeerd en wij zijn trots op je! Nu maar hopen dat jullie scooter
    het doet. De hitte is overgewaaid naar Nederland, maar hier gaat dat snel weer over.
    Wij hebben gisteren de verjaardag van Opa gevierd in de tuin van Mike. En bij de volgende
    verjaardag ben jij er weer bij!!! Nog heel veel plezier, Fleurtje, met die leuke zwarte kindjes.
    En geniet de komende weken nog van Afrika. Groeten van Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 01 Maart 2016
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 5649

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 20 Juni 2016

Onderzoek en stage in Ghana

Landen bezocht: